søndag den 10. juli 2011

krydder snapse

Har idag været ude at samle ting til mine hjemmebrygget krydder snapse:
- mynte
- anis også kendt som spansk kørvel
-valnødder.

mynten og valnødder har en nær bekendt været leverandør af, anis´en, går jeg fordi dagligt på min gå tur med hunden.

øverst har jeg anis liggende - meget mere end jeg skulle bruge,men tager helst af de øverste -mest friske skud.  = en pæn håndfuld , Anis, har en meget velkendt duft, hen-ad lakrids.
under til højre har jeg mynten liggende-pæn lille håndfuld svarer til en flaske 70 cl klar brøndum,eller ren vodka.
til venstre har jeg 4 valnødder liggende, som passer til samme mængde snaps eller ren vodka. Valnødderne skæres i kvarte og dækkes med snaps eller vodka. Valnødderne, plukkes fra medio juli til sidst juli, skallen må ikke blive for tyk.

mynten skal trække ca 4 dage
anis´en skal trække ca 4- 5 dage
valnødde snapsen,er en længere proces,der vil komme løbende billeder

Anis frøstande 


Anis blade 
Du er ikke et øjeblik i tvivl når finder bladene i naturen og du enten "nulre" bladene og dufter,eller brækker en stængel af og dufter 


Lagring 



Til den "undrende" 
Anis snapsen er temmelig koncentreret, men det var lige resten jeg havde af denne klare brøndum fra  de andre "bryggerier"  regner med jeg kan fortynde den lidt med tiden... :-) 

1 kommentar: