mandag den 29. august 2011

Mirabelle chutney

Jeg var ude at samle en god skål fuld  mirabeller op den anden aften og tænkte i første omgang jeg skulle lave noget mere marmelade, men jeg / vi skal jo også kunne få det spist,så det blev til chutney i stedet og det er godt til f.eks ris retter.


Til dette glas har jeg brugt ca 500 -800 gr. mirabeller, 1 vanilliestang, saft af en halv appelsin, 1 chili incl kerner, 2 fed hvidløg. lille  "dusk" frisk timian

mirabellerne skyllede jeg godt og kogte med sten ( for give mere smag) og sammen med vanilliestang og appelsin saft.
chili, hvidløg og timian.hakkede jeg fint og kom med op kogte det hele godt sammen, efter ca ½ time "fiskede" jeg stenene fra, og tyknede marmeladen med syltesukker det som svarer til ca 1/3 af marmeladen.koges yderligere ca 5-8 min.
afkøles let og skummes evt overflødig sukker / skum af.

den færdige chutney kommes på skollede og evt atamon skyllede glas.
opbevares i køleskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar